Wikia

Assassin's Creed Wiki

Verborgen mes

1.186pages on
this wiki
Comments0
Eraicon-Altair's Chronicles.pngEraicon-AC1.pngEraicon-Bloodlines.pngEraicon-AC2.pngEraicon-Discovery.pngEraicon-Brotherhood.pngEraicon-Project Legacy.pngEraicon-Revelations.pngEra-ACi.pngEraicon-AC3.pngEraicon-Liberation.pngEraicon-AC4.pngEraicon-Unity.pngEraicon-Rogue.pngEraicon-Identity.pngEraicon-China.pngEraicon-India.pngEraicon-Russia.pngEraicon-Syndicate.png

Eraicon-Secret Crusade.pngEraicon-Renaissance.pngEraicon-Brotherhood book.pngEraicon-Revelations book.pngEraicon-Forsaken.pngEraicon-Blackflag-Boek.pngEraicon-Unity book.pngEraicon-Underworld.pngEraicon-The Fall.pngEraicon-The Chain.pngEraicon-Brahman.pngEraicon-Comic.pngEraicon-Lineage.pngEraicon-Ascendance.pngEraicon-Embers.pngEraicon-ACmovie.pngEraicon-Assassins.png

"Het verborgen mes is al jaren onze trouwe metgezel. Sommige mensen zeggen zelfs dat het wapen ons definieert en dan hebben ze het niet eens helemaal verkeerd. Veel van onze successen waren ondenkbaar geweest zonder het mes."
―De Codex van Altaïr Ibn-La'Ahad, pagina 13.[src]
Eerste-info-onthuld-over-assassin-s-creed-2 5 460x0.jpg

Voor- en achterkant van het verborgen mes.

Het verborgen mes is het iconische wapen van de Assassijnen en wordt gebruikt voor stiekeme moorden in een gevecht. Het mes is hun meest veelzijdige wapen. Het verborgen mes kan diverse keren geüpgrade en op verschillende manieren gebruikt worden.

Het bestaat uit een uitschuifbaar mes, meestal in combinatie met een armbescherming, zodat het mes snel getrokken kan worden. Hierdoor is het een waardevol wapen.

OntwerpEdit

Ace 3 v.png

Ezio Auditore met het verborgen mes van zijn vader.

Het gebruik van het verborgen mes vereiste aanvankelijk het verwijderen van de ringvingers, zodat het gemakkelijker was om het uit te breiden. Zo waren Levantijnse Assassijnen herkenbaar, omdat ze hun ringvingers misten. Het mechanisme van het verborgen mes werd gewijzigd in de 13e eeuw (zoals beschreven in de Codex van Altaïr Ibn-La'Ahad) zodat een dergelijk offer niet meer nodig was, en zodat de Assassijnen niet meer makkelijk te herkennen waren. 

Desondanks werd de traditie niet vergeten. Van de renaissance tot ten minste het begin van de 20e eeuw werden de Assassijnen gemerkt aan één ringvinger (meestal de linker) tijdens hun inwijding in de Orde, als teken van hun toewijding aan het credo

Dit is niet de exacte uitleg van hoe het verborgen mes werkt. Enkele van de eerste ontwerpen geven een besturingstoestel rond de hand weer. Het ontwerp van het verborgen mes zou mettertijd evolueren. Edward Kenway vermelde in de 18e eeuw dat het verborgen mes wordt geactiveerd door een "beweging van de pols".

Ondanks hun veelzijdigheid en kracht kunnen verborgen messen breken wanneer er met voldoende kracht wordt geslagen. Verschillende Assassijnen, waaronder Giovanni Auditore da Firenze en zijn zoon Ezio, hadden allebei in de strijd een van hun messen gebroken. In beide situaties brak het mes bij de pols. Later, in 1715, brak Duncan Walpoles mes tijdens een gevecht met Edward Kenway. 

GeschiedenisEdit

OorsprongEdit

Het eerste geregistreerde gebruik van het verborgen mes dateert van de 5e eeuw voor Christus, in het gebied dat bekend staat als het hedendaagse Iran, toen Darius het gebruikte om koning Xerxes I te vermoorden.

MiddeleeuwenEdit

De Assassijn Altaïr Ibn-La'Ahad hanteerde aanvankelijk een verborgen mes. Echter, als gevolg van zijn falen bij het ophalen van de appel uit het paradijs, en zijn ongehoorzaamheid aan de drie principes van de Orde der Assassijnen, werd hij door Rashid ad-Din Sinan gedegradeerd tot beginner en werd hij ontdaan van zijn verborgen mes en andere wapens. Echter, na zijn promotie naar de volgende rang, verdiende hij zijn verborgen mes terug, samen met een zwaard. Naast aanslagen, werd het verborgen mes ook in verschillende onderzoeken gebruikt. Voor opdrachten gegeven door informanten, waarin Altaïr werd gevraagd om een aantal doelwitten te vermoorden, kon hij alleen maar gebruikmaken van zijn verborgen mes of werpmessen om onopgemerkt te blijven.  

Bovendien, na het succesvol ondervragen van een doelwit, zou Altaïr hen meestal doden, zodat ze zijn plannen niet konden openbaren. Hij deed dit door zijn verborgen mes in hun buik te steken. Hoewel het verborgen mes voornamelijk werd gebruikt voor sluipmoorden, kan het ook gebruikt worden in open conflict, maar alleen voor het tegengaan van vijandelijke aanvallen. 

Around Wikia's network

Random Wiki