Wikia

Assassin's Creed Wiki

Verborgen mes

1.139pages on
this wiki
Talk0
Eraicon-Altair's Chronicles.pngEraicon-AC1.pngEraicon-Bloodlines.pngEraicon-AC2.pngEraicon-Discovery.pngEraicon-Brotherhood.pngEraicon-Project Legacy.pngEraicon-Revelations.pngEra-ACi.pngEraicon-AC3.pngEraicon-Liberation.pngEraicon-AC4.pngEraicon-Unity.pngEraicon-Rogue.pngEraicon-Identity.pngEraicon-China.pngEraicon-India.pngEraicon-Russia.pngEraicon-Syndicate.png

Eraicon-Secret Crusade.pngEraicon-Renaissance.pngEraicon-Brotherhood book.pngEraicon-Revelations book.pngEraicon-Forsaken.pngEraicon-Blackflag-Boek.pngEraicon-Unity book.pngEraicon-Underworld.pngEraicon-The Fall.pngEraicon-The Chain.pngEraicon-Brahman.pngEraicon-Comic.pngEraicon-Lineage.pngEraicon-Ascendance.pngEraicon-Embers.pngEraicon-ACmovie.pngEraicon-Assassins.png

PL Broken-heartedHQ.png Hier proberen we de gedachten van mensen te openen.

Dit artikel is een beginnetje en heeft behoefte aan uitbreiding. Je kan de Nederlandstalige Assassin's Creed Wiki helpen door het uit te breiden.

PL MasterHQ.png Ezio, mijn vriend! Hoe kan ik je van dienst zijn?

Dit artikel heeft veel behoefte aan een opknapbeurt. Verbeter het alsjeblieft op alle mogelijke manieren die nodig zijn om een hoger niveau te bereiken en volg onze stijlgids.

"Het verborgen mes is al jaren onze trouwe metgezel. Sommige mensen zeggen zelfs dat het wapen ons definieert en dan hebben ze het niet eens helemaal verkeerd. Veel van onze successen waren ondenkbaar geweest zonder het mes."
―De Codex van Altaïr Ibn-La'Ahad, pagina 13.[bron]
Eerste-info-onthuld-over-assassin-s-creed-2 5 460x0.jpg

Voor- en achterkant van het verborgen mes.

Het verborgen mes was het iconische wapen van de Assassijnen en werd gebruikt voor stiekeme moorden in een gevecht. Het mes was hun meest veelzijdige wapen. Het verborgen mes kon diverse keren geüpgrade en op verschillende manieren gebruikt worden.

Het bestond uit een uitschuifbaar mes, meestal in combinatie met een armbescherming. Zodat het mes snel getrokken kon worden, waardoor het een waardevol wapen was.

OntwerpEdit

"The blade is designed to ensure the commitment of whoever wields it."
―Leonardo da Vinci over het verborgen mes.[bron]
Ace 3 v.png

Ezio Auditore met het verborgen mes van zijn vader.

Het gebruik van het verborgen mes vereiste aanvankelijk het verwijderen van de ringvingers, zodat het gemakkelijker was om het uit te breiden. Zo waren Levantijnse Assassijnen herkenbaar, omdat ze hun ringvingers misten. Het mechanisme van het verborgen mes werd gewijzigd in de 13e eeuw - zoals beschreven in de Codex van Altaïr Ibn-La'Ahad - zodat een dergelijk offer niet meer nodig was, en zodat Assassijnen niet meer makkelijk te herkennen waren. 

Desondanks werd de traditie niet vergeten. Van de renaissance tot ten minste het begin van de 20e eeuw,  Assassijnen werden gemerkt aan één ringvinger (meestal links) tijdens hun inwijding in de Orde, als teken van hun toewijding aan het credo

Dit is niet de exacte uitleg van hoe het verborgen mes werkt. Enkele van de eerste ontwerpen geven een besturingstoestel rond de hand. Het ontwerp van het verborgen mes zou in de tijd evolueren; Edward Kenway vermeld in de 18e eeuw dat het verborgen mes wordt geactiveerd door een "beweging van de pols".

Ondanks hun veelzijdigheid en kracht, verborgen messen kunnen breken wanneer er wordt geslagen met voldoende kracht. Verschillende Assassijnen, waaronder Giovanni Auditore da Firenze en zijn zoon Ezio, hadden allebei een van hun messen gebroken in de strijd. In beide situaties, het mes brak bij de pols. Later, in 1715, werd Duncan Walpole's mes gebroken in gevecht met Edward Kenway. 

GeschiedenisEdit

OorsprongEdit

Het eerste geregistreerde gebruik van het verborgen mes dateert van de 5e eeuw voor Christus, in het gebied dat bekend staat als het hedendaagse Iran, toen Darius het gebruikte om koning Xerxes I te vermoorden.

MiddeleeuwenEdit

De Assassijn Altaïr Ibn - La'Ahad hanteerde aanvankelijk een verborgen mes. Echter, als gevolg van zijn falen bij het ophalen van de appel uit het paradijs, en zijn ongehoorzaamheid aan de drie principes van de Orde der Assassijnen, werd hij gedegradeerd tot een beginner door Rashid ad-Din Sinan, en werd ontdaan van zijn verborgen mes en andere wapens. Echter, na zijn promotie naar de volgende rang, verdiende hij zijn verborgen mes, samen met een zwaard. Naast aanslagen, werd het verborgen mes ook in verschillende onderzoeken gebruikt. Voor opdrachten gegeven door informanten, waarin Altaïr werd gevraagd om een aantal doelen te vermoorden, kon hij alleen maar gebruikmaken van zijn verborgen mes of werpmessen om onopgemerkt te blijven.  

Bovendien, na het succesvol ondervragen van een doel, zou Altaïr hen meestal doden, zodat ze niet zijn plannen konden openbaren, en deed dit door zijn verborgen mes in hun buik te steken. Hoewel het verborgen mes voornamelijk werd gebruikt voor sluipmoorden, kan het ook gebruikt worden in open conflict, maar alleen voor het tegengaan van vijandelijke aanvallen. 

Around Wikia's network

Random Wiki