Wikia

Eraicon-Brotherhood

Patrizio (onbekend - 1506) was een Romeinse edelman. Hij woonde in een palazzo in het Vaticano-district van Rome, net ten noord-oosten van het plein dat leidt naar de Sint-Pietersbasiliek.

BiografieEdit

Lucrezia's minnaarEdit

Op een gegeven moment tussen 1497 en 1503 had Patrizio een relatie met Lucrezia Borgia, dochter van paus Alexander VI. Toen de paus overleed op 18 augustus 1503, verliet Lucrezia Rome om met haar derde echtgenoot Alfonso I d'Este (de hertog van Ferrara) samen te gaan leven in zijn stad.

Enige tijd daarvoor, vermoedelijk voor haar vertrek, gaf Lucrezia Patrizio het Portret van een muzikant van Leonardo da Vinci om te herinneren aan de liefde die ze deelden.

OverlijdenEdit

In 1506 werd Patrizio in de binnenplaats van zijn palazzo bezocht door Ercole Massimo, leider van de hermetisten, om de aankoop van het portret te bespreken. In eerste instantie leek Patrizio bereid zijn schilderij af te staan, maar toen ze de geschiedenis van het portret bespraken werd Patrizio boos bij de herinnering aan hoe Lucrezia hem voordat ze hem had verlaten had verleid, en hij besloot dat niemand het portret verdiende.

Toen hij het schilderij op de grond gooide en het wilde vernietigen, kwam Ercole tussenbeide en liet een van zijn mannen Patrizio in de rug steken om hem te stoppen. De edelman stierf snel en het portret werd van hem afgepakt.

GalerijEdit

Around Wikia's network

Random Wiki