Wikia

Assassin's Creed Wiki

Huis Borgia

1.195pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Eraicon-AC2.pngEraicon-Brotherhood.pngEraicon-Renaissance.pngEraicon-Brotherhood book.pngEraicon-Lineage.pngEraicon-Templars.png

Dit artikel heeft een opknapbeurt nodig. Je kan de Assassin's Creed Wiki helpen door deze pagina te bewerken.
"Ik had in de stallen moeten blijven. Wat een familie dat die paus heeft."
―Een dinaar van de Borgia, 1503.[src]

Het Huis Borgia of Borja, was een Spaanse - Italiaanse adellijke familie die tijdens de Renaissance belangrijk was, en waren de meest beïnvloedbare belichaming van de Tempeliers - en ook de Orde's leiders. Opmerkelijke leden van de Orde waren Rodrigo, Cesare en Lucrezia Borgia. De familie is in de moderne tijden gekend om hun corrupte praktijken. In 1492, met Rodrigo Borgia's benoeming tot paus, werd de familie regerend lichaam van de Kerkelijke Staat. Als gevolg hiervan, verviel de stad Rome.

Vooral tijdens het bewind van Alexander VI, werd de familie Borgia verdacht van vele misdrijven, waaronder overspel, simonie, diefstal, omkoping, incest en moord - vooral door arsenicum vergiftiging. Vanwege hun constante greep naar macht, maakte de Borgia vijanden waaronder de Medici, de Sforza, en de dominicaan Girolamo Savonarola. Ondanks dit, waren ze ook beschermheren van de kunsten die bijdroegen aan de Renaissance.

Ezio Auditore da Firenze en de aangeworven burgers in de Assassijnen Orde werden een standvastig verzet tegen de borgia in het begin van de 16de eeuw. Toen de macht van de Borgia's afnam, kende de stad Rome een verandering dat ten voordelen was voor de kunst en cultuur die er eindelijk aankwam en haar mensen ontdekte de welvaart van de Renaissance.

In 1503, met de moord op Rodrigo Borgia - met dank aan zijn zoon, Cesare - vond de familie Borgia zich in een instante ondergang, en Cesare, de kapitein-generaal van het Pauselijke leger, werd gearresteerd en verbannen naar Spanje in 1504. Vervolgens verloor de familie al zijn invloed na de dood van Rodrigo, die opgevolgd werd als paus door Pius III en later Julius II.

Opvallende ledenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki