Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Waarschijnlijk ontstond Venetië ergens aan het eind van de zevende eeuw. Byzantijnen vestigden zich in de lagune om zo verborgen te blijven voor de Langobarden. In de middeleeuwen was de stad uitgegroeid tot een grote zeemacht. De strategisch gunstige ligging aan de bovenkant van de Adriatische Zee had tot gevolg dat schepen die goederen vervoerden naar het binnenland eerst door Venetië moesten. Het spreekt voor zich dat dit goed nieuws was voor de Venetiaanse economie.

Laat in de middeleeuwen oefende Venetië invloed uit op de aangrenzende staten en de kerk. Toen de Vierde Kruistocht in 1202 aanving, eisten de kruisvaarders Venetiaanse schepen als vervoermiddel. De doge Enrico Dandolo ging akkoord op voorwaarde dat de kruisvaarders de in Dalmatië gelegen stad Zadar zouden heroveren om vervolgens Constantinopel in te nemen.

Nadat Constantinopel was gevallen, werd de stad geplunderd door de Venetiaanse vloot. Ze namen onder meer vier bronzen paarden meer ter versiering van de San Marco. Dat is nog eens een vrooms initiatief.

Via zeeslagen werd Byzantijns en Hongaars terrein veroverd, en de Genuese vloot tot zinken gebracht. De rijkdom van Venetië was zó verstrengeld met het water dat de doge elk jaar een ring in de lagune wierp en in het Latijn de volgende woorden sprak: "Wij huwelijken u, zee, in het teken van de ware en de eeuwige Heer." Ondanks gefronste wenkbrauwen over de goddelijkheid van de relatie tussen mens en zee, gaf de paus zijn goedkeuring aan het huwelijk.

Aan het eind van de vijftiende eeuw was Venetië naar alle waarschijnlijkheid de rijkste stad ter wereld en de op een na grootste stad van Europa na Parijs. De rest van Europa was not amused. Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en Hongarije sloegen de handen ineen in de Liga van Kamerijk en gingen een verbond aan met paus Julius II dat moest leiden tot de ondergang van Venetië.

Maar Venetië overleefde de storm en slaagde er ondanks enkele desastreuze nederlagen in haar gebieden te behouden. Turkije waagde in de 18e eeuw een aanval die het verval van Venetië zou inluiden. In 1797 kreeg Oostenrijk de macht over de republiek.

Around Wikia's network

Random Wiki