Wikia

[Dit tabblad bewerken]

De van oorsprong Britse Paine schreef politieke pamfletten. Zijn werk Common Sense was een pleidooi voor Amerikaanse onafhankelijkheid en werd een van de populairste boeken uit de Amerikaanse geschiedenis. Vooral omdat de Amerikanen dachten dat het over gezond verstand ging en ze ergens wel wisten dat ze dat goed konden gebruiken.

In die tijd werd de meeste literatuur over onafhankelijkheid geschreven door advocaten en politici in het arrogante, wollige taaltje dat alleen afgestudeerden begrijpen en alleen ik kan schrijven. Hoe dan ook, Common Sense was geschreven in heldere bewoordingen, zodat bijna iedereen het kon begrijpen (zelfs mensen die niet konden lezen. Het boek was zo populair dat de tekst vaak werd voorgelezen. Eigenlijk was het dus een van de eerste audioboeken).

Hoewel het Congres niet per se door dit boek werd overtuigd van de waarde van onafhankelijkheid (dat wisten ze al), zorgde het wel voor veel steun. Dat was belangrijk want het Congres had de steun van het publiek hard nodig. Bovendien moesten ze soldaten overtuigen om voor hen te vechten. Common Sense maakte dat allebei mogelijk.

Ik weet niet of Connor Paine ooit heeft ontmoet, maar ik wilde je dit toch even vertellen omdat hij zo belangrijk was voor de Revolutie. En ja, dat zeg ik nu pas, zodat je eerst alles zou lezen voor je dit te weten zou komen. Zo lullig ben ik nou ook wel weer.

Around Wikia's network

Random Wiki