Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Theatreroyalassassinscreediii.jpg

De Beggar's Opera, een van de musicals, werd in 1728 in Londen voor het eerst opgevoerd. Het stuk was geschreven door John Gay, schrijver en vriend van zowel Alexander Pope als Jonathan Swift, twee populaire literaire figuren uit die tijd.

De Beggar's Opera was zowel populair als controversieel. Het was populair omdat het stuk zo afweek van de Italiaanse opera's. Want er zaten geen ingewikkelde Italiaanse liedjes in de Beggar's Opera, maar volksliedjes die het publiek herkende zodat je mee kon neuriën, ook als je geen Italiaans sprak.

De opera was controversieel vanwege de onderwerpen die er werden behandeld. Het speelt zich af in de Newgate-gevangenis en alle hoofdpersonen zijn criminelen die zich gedragen als mensen uit de hoogste klassen. Het was een parodie op de Britse adel en bevatte verborgen kritiek op de regeringsleiders. Beiden stonden niet bekend om hun gevoel voor humor. Ik ben nog nooit een koningin tegengekomen die om mijn grapjes kon lachen.

Sterker nog, ik ben nog nooit een koningin tegengekomen.

De Beggar's Opera werd ervan beschuldigd platvloers te zijn en omdat de hoofdpersonen criminelen waren, zou het mensen aanzetten tot misdrijven. Fijn dat dit soort kritiek niet alleen is voorbehouden aan films en games. Schijtopera. Beetje onze kinderen verpesten...

Around Wikia's network

Random Wiki