Wikia

[Dit tabblad bewerken]

SMDFDB

De Santa Maria del Fiore is een van de grootste kerken van Italië en het dominerende symbool van Firenze. Het wordt door velen gezien als het eerste meesterwerk van de renaissancistische architectuur.

De kerk is ontworpen door Arnolfo di Cambio. Hoewel in 1296 met de bouw werd begonnen, duurde het tot het begin van de 15e eeuw voor men aan de koepel begon. Cambio was inmiddels al een tijd dood en niemand had op dat moment de kennis om zo'n enorme constructie te bouwen. Steunberen waren verboden in Firenze en specie had enkele dagen nodig om te verharden.

Maar er gloorde hoop. De architect Filippo Brunelleschi beleefde een glorieuze comeback toen hij een door de bouwcommissie uitgeschreven wedstrijd won en de koepel mocht bouwen. Hij versloeg Lorenzo Ghiberti, de kunstenaar die ten koste van hem de deuren van het Baptisterium mocht ontwerpen.

Brunelleschi ontwierp werktuigen die in staat waren de stenen voor de koepel omhoog te takelen. Hij slaagde er met zijn vondsten in de hele koepel te ondersteunen zonder het gebruik van formelen (tijdelijke ondersteuningsconstructies bij metselwerkzaamheden). De koepel bevat vier miljoen stenen en werd in 1436 voltooid.

Brunelleschi stierf in 1446. Na zijn dood werd de lantaarn toegevoegd, waarvan wordt gezegd dat hij heilige relikwieën bevat. Er doen zelfs geruchten de ronde over een onbekende graftombe…

Around Wikia's network

Random Wiki