Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Salaì 1v

Geboortedatum: 1480
Beroep: leerling

Gian Giacomo Caprotti da Oreno (spreek dat eens drie keer snel achter elkaar uit) werd op de rijpe leeftijd van tien jaar de leerling van Leonardo.

Uit aantekeningen van Leonardo blijkt dat de twee het direct goed met elkaar konden vinden: "Op de tweede dag had ik twee overhemden, een broek en een wambuis voor hem laten maken, maar hij stal het geld waarmee de kleding moest worden betaald. Ik ben er vrij zeker van dat hij de dader was, maar hij heeft nooit bekend. Een dag later ging ik eten met Giacomo Andrea en hoorde ik dat Gian Giacomo at voor twee, drie flesjes liet sneuvelen en knoeide met de wijn."

Leonardo omschreef zijn leerling als dief, leugenaar, halsstarrig en vraatzuchtig, en gaf hem de bijnaam 'Il Salai' (het duiveltje uit de heroïsche roman Morgante). Ondanks dat had het duo tot aan de dood van Leonardo een hechte band. Leonardo hielp Salai bij zijn schilderijen, stond regelmatig voor hem borg en liet zijn halve wijngaard aan hem na. Als klap op de vuurpijl mocht hij de Mona Lisa houden.

Óf dit was ware liefde, óf Leonardo was een geweldige suikeroom.

Around Wikia's network

Random Wiki