Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Michelozzo di Bartolomeo Michelozzi, de persoonlijke architect van Cosimo de' Medici, voltooide in 1455 de bouw van het Palazzo Medici, de privéwoning van de familie De' Medici. Het palazzo werd ontworpen volgens de waarden van het humanisme, een ideologie die tijdens de renaissance de meeste aanhangers had. Volgens het humanisme moesten gebouwen meer worden toegespitst op de mens.

Tot zover de theoretische ideologie achter het palazzo. In de praktijk kwam het hierop neer: een onvriendelijke buitenkant, bedoeld om mensen buiten te houden. Als de gevel zou kunnen praten, zou het schreeuwen: "Oprotten! Je hoort hier niet! Je bent niet belangrijk genoeg om hier binnen te treden!"

Dit in tegenstelling tot de binnenplaats, slechts toegankelijk voor de familie De' Medici en hun gasten. Het binnenhof bevat weelderige gotische bogen die je vriendelijk fluisterend welkom heten in een waar paradijsje.

In werkelijkheid keurde Cosimo de plannen voor de binnenplaats goed en keurde het ontwerp voor een vriendelijker ogende gevel van Brunelleschi af. Cosimo wilde een fort voor De' Medici in Florence.

Around Wikia's network

Random Wiki