Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Ik heb heidense religies bestudeerd die voorafgingen aan de huidige obsessie voor een enkele goddelijke schepper. Deze religies richtten zich meer op de fundamentele krachten in de wereld om ons heen en minder op despotische morele regels...

De zon komt 's ochtends op en gaat 's avonds weer onder. Er is eb, er is vloed. Gras groeit, verdort, gaat dood en herrijst ooit weer uit de grond. De lucht wordt warm, koelt af en wordt opnieuw warm. Een onbekende energie houdt ons op de grond en trekt ons terug als we proberen op te stijgen.

Al deze bewegingen werden ooit voorgesteld als een god of een godin. Elk fenomeen kreeg een gezicht, werd gezien als iets unieks en krachtigs. Dat wil niet zeggen dat er geen verband was tussen deze fenomenen. Regels fungeerden als een eretempel voor de individuele goden en onzichtbare handen zorgden voor de ontwikkelingen van de wereld om ons heen.

En dus werd geprobeerd om alles om ons heen te categoriseren, bestuderen, verklaren en begrijpen, ook al lukte dat niet goed. Maar dat is voorbij. Nu moeten we ons neerleggen bij een veel eenvoudigere verklaring. Het is zo naïef te denken dat er een eenduidig antwoord is op elke vraag. Een verklaring voor elk mysterie. Dat er een enkele godheid is die beslist over ons allemaal. Ze zeggen dat het licht is dat waarheid en liefde brengt. Ik zeg dat het een licht is dat ons verblindt en onderdompelt in onwetendheid.

Ik kijk uit naar de dag dat de mens zich afkeert van onzichtbare monsters en weer rationeel wereldbeeld krijgt. Maar ze zijn erg slim, die nieuwe religies. Ze dreigen met gruwelijke straffen voor iedereen die ze afwijst. Ik ben bang dat we door deze angst voor altijd het slachtoffer zijn van de grootste leugen ooit.

Around Wikia's network

Random Wiki