Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Zw-niccolomachiavelli

Geboren: 1469
Beroep: filosoof, schrijver, politicus

"Ongewapende profeten worden vernietigd, terwijl gewapende profeten succes hebben."

Deze cynische woorden zijn afkomstig van Niccolò Machiavelli, één van de grootste denkers van de renaissance. Hij wordt beschouwd als een van de eerste filosofen van de realpolitik. Machiavelli geloofde dat de mens slecht is en naar zijn verdorven natuur zou handelen als hij de kans krijgt.

Als derde zoon van een advocaat uit Firenze werd Machiavelli door z'n vader geschoold op het gebied van de grammatica, de retoriek en Latijn. In 1494 trad hij in de dienst van de overheid als ambtenaar en ambassadeur. Als lid van de diplomatieke raad van Firenze bezocht hij tussen 1499 en 1512 de machtscentra van Frankrijk, Spanje en Rome.

Van 1503 tot 1506 stond Machiavelli aan het hoofd van het leger van Firenze en de stadsverdediging. Hij rekruteerde talloze burgers, waarbij hij de voorkeur gaf aan mannen met een hart voor de stad boven passieloze huurlingen. Met succes, want in 1509 versloeg Firenze het naburige Pisa.

Nadat de familie De'Medici de stad uit was gejaagd, bleef Machiavelli deel uitmaken van de regering van Firenze. Maar toen ze terugkeerden, werd hij gearresteerd en gemarteld. De familie De'Medici beschuldigde hem van een samenzwering tegen hen.

Toen de familie De'Medici geen bewijs tegen hem vond, werd Machiavelli verbannen. Hij trok zich terug naar zijn landgoed in Santa Andrea, waar hij de beroemde werken De vorst, Verhandelingen over de eerste tien boeken van Titus Livius en De geschiedenis van Firenze schreef.

Machiavelli is gestorven in 1527. De locatie van zijn graf is onbekend.

Around Wikia's network

Random Wiki