Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Lucrezia ACB

Geboren: 1480
Beroep: edelvrouw, dochter van de paus

Lucrezia werd opgevoed om te dienen als pion in de complotten van haar vader. Zo werd ze bijvoorbeeld drie keer uitgehuwelijkt omdat het de paus toevallig goed uitkwam. Ze was dertien toen ze voor het eerst trouwde met Giovanni Sforza, zodat de huurlingen de verhoudingen tussen de paus en Milaan zouden verbeteren. Toen de paus genoeg had van Milaan, diende het huwelijk geen enkel nut meer. Cesare dreigde Giovanni te vermoorden, die daarop het hazenpad koos. Om het huwelijk te kunnen ontbinden, liet de paus Giovanni impotent verklaren.

De weg was vrij voor een nieuw huwelijk, dat de paus vervolgens regelde met Alfonso van Aragon om zo het verbond met Napels te versterken. Cesare had een hekel aan de negentienjarige Alfonso omdat Lucrezia door haar nieuwe echtgenoot geen oog meer voor hem had. In 1500 stak hij Alfonso neer. Alfonso raakte ernstig gewond, maar overleefde de moordaanslag en herstelde binnen een paar weken op miraculeuze wijze van zijn wonden. Toen Alfonso vriend en vijand versteld deed staan met zijn wederopstanding, gaf Cesare Micheletto de opdracht om hem te wurgen. Lucrezia werd uit de kamer gegooid en terwijl zij haar benen uit haar lijf rende om de paus om hulp te vragen, kwam Alfonso aan zijn eind. NB: dit was niet de eerste keer dat Cesare een man liet vermoorden die Lucrezia kende. Eerder verdronk hij in 1498 Pedro Calderon, een kamerheer van de paus, omdat hij te vriendschappelijk werd met Lucrezia.

Lucrezia's derde echtgenoot Alfonso d'Este had heel begrijpelijk niet zo'n zin om met haar te trouwen. Het was echter essentieel voor de plannen van de paus met het centrale deel van Italië. De verhouding met Ferrara moest goed blijven, dus betaalde hij Alfonso's vader Ercole d'Este 300.000 dukaten en gaf hij hem diverse privileges om het huwelijk veilig te stellen.

De twee trouwden, maar hielden er een vrij en open huwelijk op na, zoals dat zo mooi heet. Lucrezia dook het bed in met de dichter Bembo en met Francesco II Gonzaga. Hun relatie kwam ten einden toen Francesco syfilis kreeg.

Lucrezia stierf in het kraambed toen ze in 1519 beviel van haar achtste kind.

"En die andere zeven kinderen dan?" vraag je je misschien af. Dat zie je de volgende keer in Rampzalige Romances.

Around Wikia's network

Random Wiki