Wikia

Assassin's Creed Wiki

Database: Leonardo da Vinci (Assassin's Creed II)

1.195pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

[Dit tabblad bewerken]

Database Leonardo ac2.jpg

Geboren: 1452
Beroep: schilder, uitvinder, ontwerper, architect, wetenschapper, ingenieur

Leonardo da Vinci was de buitenechtelijke zoon van een notaris en een boerenmeid en groeide op in Toscane. Zoals vele supersterren had hij geen achternaam. Vinci was zijn geboortedorp.

Op veertienjarige leeftijd ging hij in de leer bij Verrocchio, een schilder in Firenze. Van hem leerde hij alles over scheikunde, schetsen, schilderen, beeldhouwen en modelleren. Toen hij twintig was, had Leonardo z'n eigen werkplaats en begon hij z'n reizen door Italië. Zijn meesterwerken zijn Het Laatste Avondmaal (1498) en de Mona Lisa (1503-1507).

Tijdens zijn reizen bestudeerde Leonardo de wereld met een onbegrensde nieuwsgierigheid. Zijn observaties schreef hij in spiegelschrift op in zijn aantekeningen. Hij maakte ontwerpen voor helikopters, tanks, zonne-energie, rekenmachines en vele andere uitvindingen. Daarnaast was hij een kundig ingenieur die forten, kanonnen en mobiele barricades ontwierp.

Ondanks deze ongelooflijke prestaties, werd Leonardo op de huid gezeten door zijn opdrachtgevers vanwege zijn eeuwige getreuzel. Vaak werkte hij jaren langer dan voorzien aan de kunstwerken, en vele heeft hij zelfs nooit voltooid.

Daarnaast had Leonardo een bewogen liefdesleven. In 1476 werd hij beschuldigd van sodomie, en naar alle waarschijnlijkheid was hij inderdaad homoseksueel. Hij beschuldigde Salaì, zijn assistent, van diefstal en vermaande hem wegens zijn uitgavenpatroon, maar waarschijnlijk waren ze geliefden. Leonardo heeft meerdere schilderijen van Salaì gemaakt, zoals de beroemde Johannes de Doper, en bovendien liet hij hem de Mona Lisa na bij zijn dood in 1519.

Around Wikia's network

Random Wiki