Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Jiajing

Keizer Jiajing (1507-1567) was de elfde keizer van de Chinese Ming-dynastie. Hij regeerde van 1521 tot 1567. Hij was de neef van de voormalige keizer Zhengde, die geen erfgenamen had. Jiajing was niet de logische troonopvolger. Zijn benoeming was het resultaat van politiek gekonkel door Zhang Yong en zijn Tijgers, want hij had banden met de Tempeliers.

Onder hun invloed zorgde hij voor de eerste grote crisis in China door de normale regels van de troonopvolging te negeren. Hij zou postuum moeten worden geadopteerd door de vorige keizer om de keizerlijke lijn, die in die tijd erg belangrijk was, in stand te houden. Hij stond erop dat zijn eigen vader postuum keizer werd benoemd. Dit zorgde voor een groot schandaal dat werd gebruikt als excuus om tegenstanders te verbannen of zelfs te laten doden.

Keizer Jiajing stond bekend als een wrede en egocentrische man. Hij weigerde in de Verboden Stad te leven en negeerde zijn taken. Hij liet het echte werk over aan handlangers als Yan Song, een marionet van de Tijgers en dus ook van de Tempeliers.

Nadat hij 45 jaar had geregeerd (de op één na langste regeerperiode uit de Ming-dynastie) stierf keizer Jiajing in 1567. Mogelijk werd hij vergiftigd door zijn eigen zoon.

Around Wikia's network

Random Wiki