Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Juan

Geboren: 1446
Beroep: kardinaal, Cesares persoonlijke financier

Juan werd als eerste van tien neefjes door Rodrigo Borgia verkozen tot kardinaal en verwief een bevoorrechte positie aan het hof van de Borgia's. Hij hielp Cesare met het smeden van een bondgenootschap met de baron van Valois in 1499 en maakte indruk op de jonge Commandant-Generaal met zijn kennis van de Franse smaak.

Bouchard, de ceremoniemeester van de paus, was getuige van het volgende incident. Juan en Cesare namen plaats terwijl ze wat financiële zaken bespraken. Ze kregen een glas wijn van een bediende. Juan nam een slokje, zei dat de wijn bocht was en beschuldigde de bediende ervan de echte fles opgedronken te hebben. Hij gooide zijn wijn over de bediende en probeerde hem in brand te steken. Gelukkig wilde de wijn niet ontvlammen, maar de arme bediende werd alsnog geëxecuteerd. 

Dit soort incidenten maakten indruk op Cesare waardoor hij Rodrigo Borgia's bankier Agostino Chigi meed als de pest en liever investeerde met Juan.

Juan kreeg steeds meer te zeggen over de financiën van Rome. Veel belastinggeld ging aan buitensporige feesten voor zijn vrienden. Hij wierp zelfs honderd gouden borden in de Tiber na het eerste gebruik. Hij overtrof daarmee Chigi, die ooit hetzelfde had gedaan met zilveren borden. De burgers van Rome werden ook uitgenodigd voor de openbare onderdelen van de feesten maar velen klaagden alsnog dat het een verspilling was van hun belastingcenten.

Around Wikia's network

Random Wiki