Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Database Huurlingen ac2.jpg
REBECCA84: Wedden dat je die huurlingen kunt inhuren om voor je te vechten? Ga maar eens met ze praten.

In het Italië van de renaissance waren de huurlingen behoorlijk mobiel en dienden ze massa's contracten uit. De aanvoerders, condottieri genaamd, werden doorgaans betaald door de steden, en zij rekruteerden mannen voor een bepaalde tijd. Vele van de huursoldaten die vochten in Italië waren niet eens Italiaans. Vaak kwamen ze uit Duitsland, Zwitserland en Hongarije.

In de eeuwige strijd om heerschappij in Italië lieten de stadstaten huurlingen hun strijd tegen de concurrent vechten. De soldaten hadden totaal geen eergevoel, en verkrachtten en plunderden er flink op los.

Wanneer de stadstaat waarvoor ze werkten over de kop ging, gingen de soldaten ervandoor, en regelmatig werden ze dan ingehuurd om de stad te vernietigen die ze daarvoor juist verdedigden.

Sommige huurlingen hadden wel ontwikkeld eergevoel en vochten voor een doel waarin ze geloofden. Maar ze waren in de minderheid. Waar ze waren, waren ze zeer geliefd.

Around Wikia's network

Random Wiki