Wikia

[Dit tabblad bewerken]

250px-Zw-giovannimocenigo.png

Geboren: 1409
Beroep: doge van Venetië

Giovanni Mocenigo was tussen 1478 en 1485 doge van Venetië. In die tijd heeft hij twee dingen voor elkaar gekregen.

Hij beëindigde de oorlog tussen Venetië en het Ottomaanse Rijk door middel van het Verdrag van Constantinopel in 1479. Het verdrag was feitelijk een gigantische witte vlag, waarbij het Ottomaanse Rijk flinke delen van Venetië en een jaarlijks bedrag van 10.000 dukaten kreeg zodat Venetië zelf gespaard bleef. Mooie overwinning.

Hij heeft de paus vermoord. Het einde van Sixtus IV was nabij toen Mocenigo de stad Ferrare aanviel en het startsein van de Zoutoorlog gaf. Ferrare had een oogje op de Venetiaanse zoutmijnen (om de een of andere reden is de mens, net als de hamster, verzot op grote hoeveelheden zout), en dat was voor Venetië reden om een oorlog te beginnen die in werkelijkheid enkel om territoriumuitbreiding ging.

Aanvankelijk vocht de paus aan Venetiaanse zijde, maar toen hij besefte dat het Venetië om grondgewin ging, liep hij over. Maar Venetië won, en via het Verdrag van Bagnolo werd de republiek groter dan het ooit zou worden. 

Toen de paus het verdrag las, werd hij razend. De volgende dag was hij dood.

Er gaan geruchten rond dat de dood van de paus niet werd veroorzaakt door het lezen van het verdrag, maar de bewijslast is verwaarloosbaar.

Around Wikia's network

Random Wiki