Wikia

[Dit tabblad bewerken]

De ontstaansgeschiedenis van Forlì begint in 798 v. Chr. Holbewoners uit het Paleolithicum gebruikten het gebied voor de bewerking van vuursteen en sindsdien zou de stad voor altijd nauw verbonden zijn met de industrie. De naam komt van het Romeinse Forum Livii. Het waren de Romeinen die de stad in 188 v. Chr. bouwden aan de Via Aemilia, een van de vele wegen die ze hadden aangelegd nadat ze de Galliërs in het gebied hadden neergeslagen. Na de Romeinse heerschappij belandde het via de Langobarden in kerkelijke klauwen. In 889 werd Forlì een onafhankelijke republiek. Dit tot woede van het Vaticaan, dat de volgende vierhonderd jaar zou proberen het terug te winnen.

Naast de voortdurende manipulatie uit Rome kreeg Forlì het te stellen met Gotische, Byzantijnse, Lombardijse en Frankische rovers. Daar kwam jaarlijks nog een overstroming overheen, maar het natuurgeweld werd in 1050 de kop in gedrukt door de nabijgelegen rivieren zo te verleggen dat het water het centrum van de stad niet kon bereiken.

Zoals de meeste onafhankelijke republieken werd Forlì een militaire dictatuur waarna het belandde in handen van de familie Ordelaffi. Hoewel op het familiewapen een leeuw prijkte die op speelse wijze de tong uit zijn bek stak, was deze familie allesbehalve leuk of aardig.

In 1480 brak er binnen de familie Ordelaffi een vete uit over het erfrecht. De paus ging er zich mee bemoeien en gaf de stad aan zijn neefje Girolamo Riario. Maar de zaken verliepen niet helemaal volgens pauselijke plannen. Na de moord op Girolamo werd de stad overgedragen aan zijn vrouw Caterina Sforza, de Amazone van Forlì. Zij verdedigde de stad met hand en tand om te voorkomen dat het in handen viel van het Vaticaan. Uiteindelijk dolf Caterina het onderspit waarna de kerk de macht kreeg over Forlì.

Around Wikia's network

Random Wiki