Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Florentia, zoals het door de Romeinen werd genoemd, werd in 59 v.Chr. opgericht door Julius Caesar en groeide al snel uit tot een handelscentrum. 

Na de plundering van Rome in de vijfde eeuw grepen de Ostrogoten de macht. Onder hun heerschappij was de stad voortdurend doelwit van de Byzantijnse aanvallen. Hierdoor zakte het bevolkingsaantal tot onder de 1000. De Langobarden maakten in de zesde eeuw een einde aan Byzantijnse aanvallen en kwamen aan de macht. 

Het inwonersaantal van Firenze groeide in de veertiende eeuw naar 80.000. Daarvan werkten er 25.000 in de wolindustrie. In 1378 kwam de onderklasse in opstand. De wolkammers rezen op de sociale ladder en vormden de regering van de stad. Hun progressieve en radicale democratie hield minder dan twee maanden stand en de bovenklasse greep opnieuw de macht. Maar door de opstand zat de schrik er bij de rijken goed in. Zelfs een eeuw later werd er alleen op fluistertoon over gesproken. Een beetje zoals we vandaag de dag spreken over de hippies van de jaren 60. 

De familie Albizzi vormde na de opstand de heersende macht. Ze maakten zich zorgen over de snelle opmars van de familie De' Medici, rijke bankiers die snel aan invloed wonnen in Firenze. Maso en Rinaldo Albizzi namen Cosimo de' Medici gevangen en verbanden hem in 1433. Maar achter de schermen nam de invloed van Cosimo verder toe en in 1434 kwam hij aan de macht. De complete familie Albizzi werd verbannen, met uitzondering van Luca, die altijd loyaal was geweest aan Cosimo. Luca Albizzi voegde in 1442 zich als Gonfaloniere bij de Signoria, het orgaan dat de stad bestuurde. Hiermee volgde hij Ilario Auditore op, een oude vriend van Cosimo. 

Onder het bewind van de familie De' Medici begon de renaissance met Firenze als stralend middelpunt. De familie bouwde prachtige openbare gebouwen en ondersteunde humanisten als Michelangelo, Leonardo en Botticelli.

Around Wikia's network

Random Wiki