Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Eddypng

Geboren: 1436
Beroep: senator

Egidio was de oudste van twee broers. Hierdoor had hij de pech in de voetsporen te moeten treden van zijn vader die senator was. Zijn broer Francesco beschrijft Egidio als een naïve idealist. Egidio wilde terug naar de tijd van de Cummune van Rome, toen de Senaat (de Conservatori) aan het hoofd stond van de democratie. Maar helaas voor hem wilde de paus het alleen voor het zeggen hebben in Rome.

Aan het eind van de eeuw ging de paus over de stedelijke plannen, de openbare werken en de financiën van Rome. De Conservatori mochten niet veel meer doen dan festivals organiseren. Egidio ergerde zich aan de andere senatoren die schouderophalend toezagen hoe de Capiolijk langzaam veranderde in een levend museum. "Ben ik dan de enige in heel Rome die vrijheid en rechtvaardigheid wil?", vroeg hij zich af in een brief uit 1494. Vanaf 1495 werd hij een vaste klant van de Rosa in Fiore.

Ondertussen werkte Egidio's broer Francesco voor de paus als penningmeester en secretaris. Hij raakte zo goed bevriend met Cesare dat hij werd bestempeld als "één van de meest trouwe moordenaars van de Borgia's". Uit een in 1503 verstuurde brief aan de Venetiaanse ambassadeur wordt duidelijk hoezeer Egidio Cesare haatte. Daarnaast rept hij over het onvermogen van zijn broer om geheimen te bewaren als hij te veel gedronken had.

Around Wikia's network

Random Wiki