Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Duccio de Luca

Geboortedatum: 1462
Beroep: koopman

Nadat zijn relatie met Claudia Auditore stukliep, probeerde Duccio het bij de familie De' Pazzi. Ook dat werd geen succes omdat de familie haar heil zocht in ballingschap na de samenzwering in 1478. Duccio bleef van de straat door eerst de textielgildes enkele grote diensten te bewijzen en vervolgens Florentijnse stoffen te gaan verkopen in heel Italië.

De zakenwereld was niet bepaald dol op hem: "Die bolle probeerde me voor veel te veel geld zijde aan te smeren. Alsof ik totaal geen verstand had van textiel. Daarom kocht ik alleen de rode zijde die ik voor veel geld kon doorverkopen. Wie is hier nou de boerenpummel?", schreef een koopman uit Siena en waarschijnlijk had hij het over Duccio. In zijn boek wordt Duccio vleiend omschreven als 'kneusje', 'varken' en 'hoerenjong'.

Uit Romeinse scheepsmanifesten blijkt dat Duccio in 1490 een schip kocht, waarschijnlijk om te gaan handelen in aluin. Helaas voor hem was zijn boot daar te klein voor. Uit zijn boekhouding blijkt dat hij van 1490 tot 1496 nauwelijks winst maakte. In 1497 gooide hij het daarom maar over een andere boeg door de aluin te vervangen door andere goederen. Hij boekte kleine succesjes door illegale goederen Firenze uit te smokkelen tijdens het bewind van Savonarola.

Zijn geluk was van korte duur. In 1520 stierf hij zonder een rooie cent. Medische verslagen geven geen uitsluitsel over zijn dood, maar mogelijk stierf hij aan hondsdolheid omdat een uitgehongerde Romeinse hond in hem een hapje zag.

Around Wikia's network

Random Wiki