Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Casimir Pulaski (Kazimierz Pulaski in het Pools) was een Poolse edelman en aanvoerder van de cavalerie die voor de rebellen vocht tijdens de Amerikaanse Revolutie.

Rond 1770 vocht Pulaski in het Poolse verzet. Helaas namens de verliezende partij, waardoor hij moest vluchten naar Frankrijk. Frankrijk. De stakker. Daar ontmoette hij Benjamin Franklin, die op zoek was naar ervaren militaire leiders om de rebellen te helpen. Franklin stuurde Pulaski meteen door naar George Washington.

In 1777 voegde Pulaski zich bij het Continentale Leger, waar hij goed van pas kwam bij de Slag bij Brandywine. Hij voorkwam dat George Washington werd omsingeld door de Britten. Zo redde hij het leven van Washington en dat van veel soldaten uit het Continentale Leger. Als bedankje werd Pulaski benoemd tot brigadier-generaal en kreeg hij de leiding over de cavalerie van het Continentale Leger, dat toen klein was en vooral werd ingezet voor verkenningstochten.

Nadat er spanningen ontstonden tussen hem en zijn superieuren, gaf Pulaski zijn functie op en kon hij ergens anders opnieuw beginnen. Hij trainde een klein korps lansiers en infanteristen dat alter bekend stond als Pulaski's Legioen. Zelfs jij snapt wel waar die naam vandaan komt.

Around Wikia's network

Random Wiki