Wikia

Assassin's Creed Wiki

Database: Broeder O'Callahan

1.195pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

[Dit tabblad bewerken]

Database Darby O'Callahan ac2.jpg

Geboren: 1452
Beroep: monnik

Darby O'Callahan werd geboren buiten de Pale, het Ierse gebied dat beheerst werd door de Engelsen en werd beschouwd als onbeschaafd. Hier komt de uitdrukking "beyond the pale" (buiten de perken) vandaan. In zijn tienerjaren hield hij zich vooral bezig met het jagen en beroven van Britse nederzettingen. Hij omschreef deze periode als "een zwarte bladzijde in mijn leven, maar als ik heel eerlijk ben, heb ik ook een hoop lol gehad."

Alles werd anders toen de Gaelische vader van O'Callahan trouwde met een katholieke dame. "Hij dwong me te werken op het land. Het was gedaan met roven en de meisjes. Het was de hel op aarde", schreef hij in 1462. Om aan zijn vader te ontsnappen, besloot hij monnik te worden. "Ik had van moeder begrepen dat monniken weinig werkten en grote feestmalen organiseerden voor de seizoensfeesten."

In 1462 werd hij Cisterciënzer en trad hij toe tot de abdij van Abbeylara. Maar uiteindelijk vond O'Callahan de kloosterorde te streng. "We werkten van zonsopkomst tot zonsondergang op het land. Van Abbott Shaw mochten we niet drinken en erger nog, alle vrouwen waren non. Het was de hel, erger dan ik me ooit voor had kunnen stellen."

Darby slaagde erin een groepje monniken mee te krijgen naar Italië waar ze zich in 1463 aansloten bij de dominicanen. "Daar kunnen we boeren inhuren die voor ons op het land werken. Als we onze preken houden, zien we de schoonheid van de Heer in het gouden licht van Italië en de gloedvolle gezichten van de boerinnen."

Uiteindelijk werd O'Callahan in 1493 uit de dominicanenorde getrapt omdat hij "regelmatig probeerde mensen te bekeren in de kroeg". Darby beweerde zelf dat zijn preken een succes waren: "De mannen weigerden naar de kerk te komen, dus ging ik herhaaldelijk naar de kroeg om het woord van de Heer te prediken."

O'Callahan trok in 1494 naar het platteland van Romagna, waar hij een klooster begon dat was gewijd aan de orde van Sint-Patrick. In een verlaten kerk bleek het lastig zieltjes winnen.

In 1500 stierf hij aan wat "slecht bloed" werd genoemd, dus waarschijnlijk was het syfilis. Zijn lichaam werd begraven op een klein kerkhof naast de kerk.

Around Wikia's network

Random Wiki