Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Benjamin Hornigold Datbase IV

Geboren: halverwege de jaren 1680
Gestorven: zomer van 1719

Benjamin Hornigold werd waarschijnlijk geboren in het Engelse Norfolk, hoewel dit niet bevestigd is. Verdere informatie over zijn vroegere leven ontbreekt in het geheel. De eerste geschreven verwijzingen naar hem gaan over zijn vroege daden als piraat in West-Indië rond 1713-1714.

Hij was een van de eerste piraten die van zich lieten horen na afloop van de Spaanse Successieoorlog, wat erop wijst dat hij voorheen een kaper was die plotseling zonder baan zat, net als zovelen in die tijd. Hornigold bracht zijn tijd voornamelijk door in de Bahama's net als vele andere Britse zeelui, en vestigde zich uiteindelijk in Nassau. Daar startte hij zijn carrière als piraat, hoewel hij waarschijnlijk zichzelf als kaper zag aanvankelijk.

Hornigold was een vaardige zeeman en strateeg, maar ontbeerde de genadeloosheid die je nodig had als succesvolle piraat. Zo weigerde hij tot 1716 Engelse schepen aan te vallen, uit loyaliteit jegens zijn geboorteland.

(Opmerking: Een piraat met eergevoel... Kan een geweldige held zijn, mochten onze bewerkingen van Edward Kenway minder goed uitpakken. -JM)

(Opmerking: Inderdaad, J. Het gebrek aan gezichtshaar is een bonus. De meeste van die baarden zien eruit als vogelnesten. Bah. -ML)

Hornigold bleef piraat in 1717 en 1718, altijd met het oog op het verbeteren van de omstandigheden in Nassau. Maar toen het gerucht ging dat koning George I van Engeland een volledig pardon zou schenken aan alle piraten die hun illegale praktijken zouden beëindigen, twijfelde Hornigold. Dit tot grote woede van zijn grootste partners, en met name Charles Vane, die het pardon als een laffe overgave zagen.

Toen kwam de dag des oordeels. In de zomer van 1718 arriveerde kapitein Woodes Rogers in Nassau met een vloot van zeven brikken en maakte zich bekend als de door de koning aangestelde gouverneur. Rogers was gewapend met een mandaat om de Bahama's te ontdoen van alle piraten, dus er viel niet met hem te spotten. Hornigold, die het zat was om een republiek te verdedigen waar niemand achterstond, gaf zich over aan de gouverneur en accepteerde het pardon.

Een jaar later was Benjamin Hornigold een bewonderaar van kapitein Rogers geworden en werkte hij zo vaak als hij kon als kaper. Daardoor kreeg hij een grotere reputatie dan ooit tevoren als piraat. Maar toen zijn activiteiten hem in de buurt van een oude vriend, de piraat Edward Kenway, keerden zijn kansen zich.

Benjamin Hornigold stierf onder mysterieuze omstandigheden in de zomer van 1719, ergens in de westelijke wateren van West-Indië.

Around Wikia's network

Random Wiki