Wikia

[Dit tabblad bewerken]

AC3 Benjamin Franklin render.png

Geboortejaar: 1706

Benjamin Franklin was een beroemde uitvinder en diplomaat wiens handtekening onder de Onafhankelijkheidsverklaring staat. Vertaling: hij was de rockster van de 18e eeuw.

Benjamin Franklin werd in 1706 geboren in Boston, als tiende zoon van een zeepmaker. Tien zonen! Zijn ouders hadden vast geen geld voor een televisie. O ja. Die bestond toen natuurlijk nog niet.

In 1718 werkte hij voor zijn broer als leerling-boekdrukker. Hun verstandhouding was grillig, vooral nadat de oudere Franklin ontdekt had dat zijn boertje onder een pseudoniem (Silence Dogood) een bijzonder populaire column voor de krant schreef. (Waarschijnlijk vond hij het feit dat de column populair was waarschijnlijk nog het ergst.)

In 1723 liep Benjamin weg van huis en trok hij naar Philadelphia. Daar zette hij zijn carrière als schrijver en drukker van boeken voort. Uiteindelijk kocht hij de Pennsylvania Gazette. Het bedrijf bedoel ik, niet één krantje. Dat was iets minder indrukwekkend geweest. Hij woonde het grootste deel van zijn leven in Philadelphia en maakte vele lange reizen naar Europa.

Franklin was gezegend met flink wat overtuigingskracht en was daardoor een diplomaat bij uitstek. In 1757 ging hij naar Londen om Pennsylvania te vertegenwoordigen tijdens een slepende juridische strijd met de familie Penn. Dat was een van zijn eerste politieke reisjes naar Engeland. Bovendien trad hij ook nog op als vertegenwoordiger van Massachusetts, Georgia en New Jersey. Eigenlijk zat Franklin het grootste deel van de Revolutie in Europa, hoewel hij af en toe aanwezig was om mee te schrijven aan de Onafhankelijkheidsverklaring.

Franklin was een uitgesproken tegenstander van Britse maatregelen voor de kolonie (zoals de Stamp Act). Hoewel hij eerst als Britse burger vocht voor de rechten van de kolonisten, raakte hij er uiteindelijk van overtuigd (net als veel andere Founding Fathers) dat onafhankelijkheid de enige echte oplossing was. Helaas zorgde dit besef ervoor dat Franklin lijnrecht tegenover zijn zoon William kwam te staan, de gouverneur van New Jersey. William bleef een actieve Loyalist. Vader en zoon zouden elkaar nooit meer spreken.

Wanneer hij niet druk was met het opzetten van een nieuwe natie (en het ruïneren van zijn familie), werkte Franklin als wetenschapper. Hij ontwierp bifocale glazen en efficiëntere ovens, bracht de golfstroom in kaart en ontdekte hoe elektriciteit werkte. (En wat heb jij vandaag gedaan? Een magnetronmaaltijd opgewarmd en je ondergoed op de bank gezet? Applausje voor jezelf!)

Hij was ook een behoorlijke vrouwenmagneet. Jezus. Deze gast onderhield verschillende 'vriendschappen' met vrouwen tijdens zijn verblijf in Europa. Ik weet niet wat ze in hem zagen, maar het ging ze vast niet om zijn uiterlijk. Misschien houden vrouwen van intelligente mannen.

(Als dat waar was, zou ik hier niet zijn. Dan zou ik in Portugal zitten, omgeven door mooie vrouwen, en dan zou jij nu naar een wit scherm liggen staren.)

Around Wikia's network

Random Wiki