Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Bartolomeo-render-brotherhood.png

Geboren: 1455
Beroep: condottiero

Deze slimme en vindingrijke soldaat werd geboren in Alviano, een dorp in het midden van Italië. Hij bracht een aantal jaar in Venetië door, en vocht aan de zijde van Ezio Auditore tegen Silvio Barbarigo en Dante Moro bij het Arsenaal. Vanaf 1496 vocht hij samen met de familie Orsini tegen de paus en Cesare die hun oog hadden laten vallen op het grondgebied van de Orsini's. 

Een paar jaar voordat Cesare hem vermoordde, voerde Juan Borgia, de oudste zoon van de paus en de hertog van Gandia, een weinig succesvolle strijd tegen Bartolomeo. Tijdens de belegering van Bracciano stuurde Bartolomeo op een gegeven moment een ezel de poort uit met de volgende tekst om zijn nek: "Laat me gaan. Ik ben een ambassadeur van de hertog van Gandia." De brief aan zijn staart bevatte ook weinig vleiende teksten. 

Na zijn overwinning in Bracciano vertrok Bartolomeo naar Rome waar hij opnieuw trouwde. Dat lees je goed, Pantasilea Baglioni was niet zijn eerste vrouw. Vreemd genoeg koos hij in eerste instantie voor zijn naamgenote Bartolomea Orsini, zij kwam in 1497 om bij een aanval van de Borgia's. Hij trouwde in hetzelfde jaar met Pantasilea en trok ten strijde tegen het Franse deel van Cesare's leger dat werd geleid door de baron van Valois. Om nog maar eens aan te geven dat vrouwen komen en gaan, maar de strijd nooit ophoudt. 

Aan het eind van het jaar 1503 verliet Bartolomeo Rome en werd hij ingehuurd door Ferdinand II van Aragón om het Spaanse leger te helpen in de strijd tegen de Fransen en het Koninkrijk Napels te veroveren. Een jaar later versloeg Bartolomeo Maximiliaan I, de keizer van het Heilige Roomse Rijk, en veroverde hij Triëst en Gorizia. In Venetië was men onder de indruk, en hij werd gekozen tot gouverneur-generaal.

De toekomst was rooskleurig voor Bartolomeo, tot de rampzalige Slag bij Agnadello in 1509. Hij negeerde het bevel niet aan te vallen en viel het Franse leger rechtsreeks aan.

De slag werd verloren en Bartolomeo werd gevangen en gemarteld door de Fransen. Tot overmaat van ramp raakte Venetië Lombardije kwijt, een provincie die het na "achthonderd jaar hard werken eindelijk had veroverd".

Venetië was woest, en schoot Bartolomeo niet te hulp, ondanks zijn bewering dat hij achter een 'waardevol Venetiaans artefact' aan zat, gestolen door een Franse officier.

Bartolomeo zat tot 1513 opgesloten in een Franse gevangenis. Maar zoals bekend zijn de Fransen een vergevingsgezind volk. Hij werd vrijgelaten om voor Frankrijk te vechten, en in 1515 versloeg hij de Zwitsers met een leger van slechts 300 man.

In hetzelfde jaar werd zijn eer hersteld en werd hij benoemd tot Generaal van het Venetiaanse leger. Hij kwam om tijdens een aanval op de stad Brescia.

Venetië verwelkomde zijn stoffelijke resten met een grootse ceremonie. Hij is begraven in de Santo Stefanokerk

Around Wikia's network

Random Wiki