Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Zw-bartolomeodalviano

Geboren: 1455
Beroep: condottiero

Deze slimme en vindingrijke soldaat werd geboren in Alviano, een dorp in het midden van Italië. Hij bracht een aantal jaren in Venetië door, en vocht vanaf 1496 aan de zijde van de familie Orsini tegen paus Alexander VI (Rodrigo Borgia), die zijn oog had laten vallen op het grondgebied van de Orsini's.

Lang leek het erop dat de legers van de paus zouden winnen. Bartolomeo had niet meer dan drie forten in handen, maar hij hield vol. De zoon van de paus, Cesare Borgia, rook de overwinning en sneed de voorraadtoevoer af. Maar juist toen alles verloren leek, verscheen het leger van Carlo Orsini aan de horizon. Samen met Bartolomeo versloegen ze het pauselijke leer en verwondden ze Cesare in het gezicht.

In 1503 werd Bartolomeo ingehuurd door Ferdinand II van Aragòn om het Spaanse leger te helpen in de strijd tegen de Fransen het Koninkrijk Napels te veroveren. Een jaar later versloeg Bartolomeo Maximiliaan I, de keizer van het Heilige Roomse Rijk, en veroverde hij Triëst en Gorizia. In Venetië was men onder de indruk, en hij werd gekozen tot gouverneur-generaal. 

De toekomst was rooskleurig voor Bartolomeo, tot de rampzalige Slag bij Agnadello in 1509. Hij negeerde het bevel niet aan te vallen en viel het Franse leger rechtstreeks aan.

De slag werd verloren en Bartolomeo werd gevangen en gemarteld door de Fransen. Tot overmaat van ramp raakte Venetië Lombardije kwijt, een provincie die het na "achthonderd jaar hard werken eindelijk had veroverd".

Venetië was woest, en schoot Bartolomeo niet te hulp, ondanks zijn bewering dat hij achter een 'waardevol Venetiaans artefact' aan zat, gestolen door een Franse officier.

Bartolomeo zat tot 1513 opgesloten in de Franse gevangenis. Maar zoals bekend zijn de Fransen vergevingsgezind volk. Hij werd vrijgelaten om voor Frankrijk te vechten, en in 1515 versloeg hij de Zwitsers met een leger van slechts 300 man.

In hetzelfde jaar werd zijn eer hersteld en werd hij benoemd tot Generaal van het Venetiaanse leger. Hij kwam om tijdens een aanval op de stad Brescia.

Venetië verwelkomde zijn stoffelijke resten met een grootse ceremonie. Hij is begraven in de Santo Stefanokerk.

Around Wikia's network

Random Wiki