Wikia

[Dit tabblad bewerken]

Anne Bonny Datbase IV

Geboren: 1702, Ierland
Gestorven: ????

Anne was nauwelijks een tiener toen ze haar geboorteplaats Cork in Ierland verliet voor de Britse kolonies. Rond haar zestiende was ze onderweg naar West-Indië met haar nieuwe echtgenoot, Jack Bonny, een vriendelijke maar stugge jongeman van ruim twintig jaar.

Het duo arriveerde in april 1716 in Nassau, zonder een duidelijk idee van wat ze wilden met hun levens. Uiteindelijk vond Jack werk op een van de kleine lokale plantages en werd Anne uiterst bedreven in nietsdoen en dagdromen. Helaas werd ze door haar schoonheid, afstandelijkheid en ongelooflijke onverschilligheid het slachtoffer van veel meer mannelijke aandacht dan haar lief was.

Nog geen jaar na aankomst in Nassau was het huwelijk van de Bonny's voorbij. Alleen in naam waren ze nog verbonden. Terwijl Jack steeds verder opging in zijn werk, werd Anne steeds zelfverzekerder en sociaal ging ze zelfs aan de slag als barmeid in de Old Avery, een populaire taveerne in het centrum van Nassau. Hoewel ze hier en daar wat geliefden sleet, dankte ze haar naam als sloerie vooral aan de jaloezie van de inwoners van Nassau. Maar door de afwezigheid van een hogere sociale klasse die haar kon bespotten werd ze eigenlijk alleen maar aantrekkelijker dankzij haar reputatie.

(Opmerking: Loop op je tenen hier. En controleer al het ondeugende materiaal dat je krijgt. 18 jaar en ouder, geen uitzonderingen. -OG)

(Opmerking: Anders gooien we het eens niet over deze boeg? Voor de verandering? -DM)

Na een weinig verheffend verblijf in Nassau viel Anne uiteindelijk voor de jongensachtige charmes van 'Calico' Jack Rackham. Rackham had zich al meerdere malen beziggehouden met piraterij en was de ideale man, om haar uit haar ingedutte huwelijk te trekken.

Tegelijkertijd raakte Anne bevriend met de als man verklede Mary Read. Anne prikte meteen door de vermomming heen en ze werden hechte vrienden, tot consternatie van Rackham, die Mary met geweld bedreigde omdat ze met zijn lief durfde te flirten. Om de boel te sussen onthulde Mary zichzelf tevens aan Rackham... die dat vast wel op prijs stelde.

Enkele maanden later, om onduidelijk redenen, verzamelden Anne, Mary en Rackham een kleine bemanning, glipten ze aan boord van een aangemeerde schoener en verlieten ze de haven van Nassau in het donker. Ze wilden via enkele snelle overvallen genoeg goud verdienen om van te leven, maar ook nu verpestte Rackham het met zijn incompetentie.

Binnen drie maanden na hun vertrek zaten Anne en Mary zielsalleen op het dek van hun gestolen, beschadigde schoener. Ze vochten talloze Britse soldaten van zich af terwijl Jack en de rest van zijn bemanning benedendeks voor pampus lagen na een nachtje doorhalen. Ze waren in de minderheid en werden al snel in de boeien gegooid. De Britse autoriteiten waren verbaast om twee vrouwen zo als piraten te zien vechten en wilden een show maken van hun rechtszaak. Maar Anne en Mary hadden hun eigen plannetje. De Britten wisten het niet, maar de twee vrouwen waren zwanger. Anne waarschijnlijk van Rackham en Mary van een onbekende zeeman. Pas toen de rechter ze tot de dood veroordeelde, onthulden ze hun geheim.

Door het feit dat ze 'bezwangerd' waren, stelde de rechter de executies uit tot de baby's geboren waren. Zo'n vier maanden later beviel Mary, maar ze stierf vlak daarna in de gevangenis aan de gevolgen van een vreselijke infectie. Tot nu toe was het lot van Anne onbekend. Er was geen overlijdensakte of executieverslag, dus lange tijd werd aangenomen dat haar vader haar had gered door de gouverneur om te kopen en haar terug te brengen naar de Britse kolonies van Noord-Amerika. Maar nu weten we hoe de vork in de steel zit. De enige vraag is: wat doen we met die informatie?

Around Wikia's network

Random Wiki